Cumhuriyet Sonrası Halk Şiirinin Temsilcileri (Abdurrahim Karakoç)

Cumhuriyet sonrası halk şehri sanatçılarımıza devam ediyoruz.
Aşık Fermani.
Asıl adı Osman Taşkaya dır.
Kendisi Adanalı dır.
Şiir ve atışmalar da çok başarılıdır.
Yani şiirleri de var ama özellikle de o aşıkların birbiriyle atışması noktasında başarılı olduğunu söyleyebiliriz.
Şiirlerinde bakın tasavvufi değişmelere de geniş yer verdiğini yine ifade edelim, ilk şiirlerinde Çoban Osman mahlasını kullanır.
Bakın kendisi Karacaoğlan'ın etkilenmiş.
Çok sayıda güzellemesi var.
Koçak, bağlaması, taşlaması, nasihat, destan devriye türünde eserler verdiğini hemen söyleyebiliriz.
Ve Ahu Gözlüm gerçekten çok da güzel bir türküdür, bestelenmiştir.
Önemli bir eseridir.
Ahu Gözlüm, Gönül Sarayı ve Sevgi Şehri yine onun önemli eserleridir.
Bilmemiz gereken Şeref Taşlıova kendisi Ardahan, Çıldır dır.
Bakın Azeri, Fars ve Anadolu kültürüyle yoğrulmuş bilgi birikimiyle bakın.
Önemli bir kaynak ve değerlerimizden dır.
Yani sadece Anadolu kültürü değil aynı zamanda Fars kültürü var.
Aynı zamanda Azeri kültürü de var.
Bakın kendisi UNESCO tarafından.
Şurası çok önemli.
Tırnak içerisinde ifade edelim.
Yaşayan İnsan Hazinesi seçilmiştir.
Sanat elçisi olarak ülkemizi yurtdışında başarıyla temsil etmiştir.
Kendisi adına kürsüler açılmıştır üniversitelerde ve kendisi bu aşıklık geleneğini bu üniversitelerde uluslar arası platformda anlatmıştır.
Saza hakimdir ve doğaçlama sı da güçlü bir şairdir.
Özellikle de halk hikayeci liği alanında da önemli bir isim olduğunu söylemeliyiz.
Gönül Bahçesi gel.
Öncelikle gönül bahçesini çok iyi bileceğiz.
Nasıl ki aşık ve iman eden ahu gözümü vereceksek gönül bahçesini yine Şeref Taşlıova adam edeceğiz.
Ben bir Şeyda Bülbül.
Çıldır ın Kurtuluş Destanı yine sanatçımızın önemli eserleri arasındadır.
Ve Aşık Mahsuni Şerif kendisi Kahramanmaraş, Afşin midir?
Alevi Bektaşi kültürünün ve Anadolu ezgilerinin dünyaya tanıtılmasında önemli bir yeri vardır ve siyasi içerikli şiirleri de çokça kullanmış ve yazmıştır.
Hatta bestelenmiştir.
Bakın özellikle de taşlamalar ile ünlüdür.
Mesela yuh yok, ben burada yine göstereceğiz.
Soyup kaçıp da koyanlara, insana kıyanlar da yuh, nefsine uyanlar da yuh şeklinde de yine türkü olarak da söylenmiştir.
Şiirlerine bakın.
Hoşgörü, sevgi, özgürlük tutkusu, bilim, bilgisizlik ile mücadele, sosyal adalet gibi temalar işlenir.
Genellikle de hece ölçüsünü kullandığını söyleyelim.
Bakın işte gidiyorum çeşm i siyahım, dom dom kurşunu tül düştü ben beni.
Yuh yuh!
Ömer Doğu, Mahmut Okur ve annem kaldı ve zevk, zevk onun önemli eserleri arasındadır.
Ve Abdurrahim Karakoç.
Abdurrahim Karakoç da Kahramanmaraşlı dır.
Bakın mücadeleci, öfke ve yergi temalı şiirlerinin çokluğu yaşadığı dönemin şartlarından kaynaklanmaktadır.
Yani içinde bulunduğu dönem aslında onun, yani bu öfke, yergi, mücadele temalı şiirlerinin oluşmasında büyük bir etkiye sahiptir.
Saz çalmayı, şiirlerini Ezgi Söylemez sadece yazar.
Bakın normalde bu dönem için saz geleneği var ama Abdurrahim Karakoç da sadece yazma geleneği olarak devam ettirmiştir diyebiliriz.
Sanatçının birçok şiirinin yine bestelediğini söyleyelim.
Biçim ve içerik olarak bakın.
Gelenekten ayrılmamıştır ama kendine özgü imgelerle halk şiirine farklı bir söyleyiş de kazandırmıştır.
Yani gelenekten, halk geleneğinden ayrılmamış fakat kendine özgü bir imge ile de farklı bir söyleyiş tarzı yakalamıştır diyebiliriz.
Hasan'a mektuplar, kan yazısı, vur emri işte suları ısı tam Adem dosta doğru, eli kulakta, beşinci mevsim isyanla.
Sükût ki isyanını.
Sükût hakikaten güzel bir şehirdir, gitmişti makama.
Arzu Haliç'in bey dediği eyledi yutkunma idi başını bir azar yedi ki olduğu o biçim şey dediği kutbunda eğdi başını.
Yani köyden kente gelen bir vatandaşın bir devlet kamu kurumunda yediği bir fırçayı anlattığı güzel bir şiiridir.
Hiciv tarzındadır.
Abdurrahim Karakoç'un İsyan Öyküsü.
Kürt Şiiri.

Sıkça Sorular Sorular

 

Cumhuriyet Sonrası Halk Şiiri Temsilcileri

 

Cumhuriyet sonrası dönemde Türk halk şiiri geleneğinin devamını sürdüren önemli şairler arasında şunlar sayılabilir:

 

  • Âşık Veysel Şatıroğlu
  • Ali Kızıltuğ
  • Ali Özgentürk
  • Arif Nihat Asya
  • Cemal Süreya
  • Enis Behiç Koryürek
  • Fazıl Hüsnü Dağlarca
  • İhsan Hınçer
  • İlhan Tarus
  • Kazım Koyuncu
  • Kemal Özer

Bu şairler halk şiirinin özelliklerini modernizmle harmanlayarak yeni bir şiir anlayışı oluşturmuşlar ve bu şekilde Türk şiirinin gelişimine katkıda bulunmuşlardır.


Abdurrahim Karakoç Kimdir?

 

Abdurrahim Karakoç (1932-2012), Türk yazar, şair ve siyasetçidir. Şiirleriyle tanınan Karakoç, Türk edebiyatında Millî Görüş akımının önemli isimlerinden biri olarak kabul edilir.

Karakoç, 1932 yılında Şanlıurfa'da doğdu. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nden mezun olduktan sonra öğretmenlik yaptı. Daha sonra Türkiye Millî Talebe Federasyonu'nda yöneticilik yaptı ve Necmettin Erbakan'ın başlattığı Millî Görüş hareketine katıldı. 1970'lerde Millî Selamet Partisi'nde siyasi kariyerine başladı ve 1980 darbesinden sonra tutuklandı.

Karakoç'un şiirleri, geleneksel Türk şiirinin özelliklerini taşırken Millî Görüş hareketinin fikirlerine de yer verir. Ayrıca, doğaya, vatan sevgisine, ahlaki değerlere ve İslam dinine duyduğu derin saygı şiirlerinde sıkça işlenen temalardır.

En önemli eserleri şunlardır: Hasan’a Mektuplar, Kan Yazısı, Vur Emri.


Aşık Mahzuni Şerif Kimdir?

 

Aşık Mahzuni Şerif (1940-2002), Türk halk müziği sanatçısı, ozan ve şairdir. Doğum adı Şerif Güneş olan Mahzuni Şerif, Kahramanmaraş'ın Afşin ilçesinde doğmuştur. İlkokulu bitirdikten sonra okula devam edemeyen Mahzuni Şerif, çobanlık yaparak geçimini sağlamıştır. Anadolu'nun geleneksel ozan geleneğini sürdüren Mahzuni Şerif, şiirlerinde genellikle doğa ve aşk temalarını işlemiştir. Siyasi mücadelelerde yer almış ve halkın sesi olmuştur.

Mahzuni Şerif'in müzik kariyeri 1960'larda başlamış ve birçok albüm çıkarmıştır. "Yolcu Yolunda Gerek", "Dom Dom Kurşunu", "Eski Libas Gibi", "Güneş Topla Benim İçin" gibi birçok sevilen esere imza atmıştır. Özellikle Türkiye'nin doğu illerinde ve Alevi kökenli insanların yaşadığı bölgelerde yoğun bir hayran kitlesine sahiptir. Mahzuni Şerif, 17 Mart 2002'de İstanbul'da hayatını kaybetmiştir.

Cumhuriyet Sonrası Halk Şiiri
Cumhuriyet Sonrası Halk Şiirinin Temsilcileri 1 / 2
Cumhuriyet Sonrası Halk Şiirinin Temsilcileri (Abdurrahim Karakoç)
Cumhuriyet Sonrası Halk Şiirinin Temsilcileri (Abdurrahim Karakoç)