Milli Edebiyat Anlayışını Yansıtan Şiir Temsilcileri

Milli edebiyat anlayışını yansıtan şiirin temsilcilerine kaldığımız yerden devam ediyoruz.
Necmettin Halil Onan Bakın Çanakkale Savaşı'nı konu edinen özellikle bir yolculuğa.
Şiiri önemlidir.
Sanatçımızın mutlaka bileceğiz.
İlk şiirlerinde bakın bireysel konuları işler.
Sonraki şiirlerinde bakın toplumsal konulara yönelmiştir ve özellikle de memleket sevgisini anlatan şiirler yazar.
Şiire diğer sanatçılarımız yani birçok sanatçımız da olduğu gibi aruz ile başlayıp sonradan geceye yönelmiştir.
Özellikle de son dönem şiirlerinde biz Yahya Kemal'in etkisini görüyoruz.
Şiir kitapları, Bakırın Çakıl Taşları, Bir Yudum Daha iki önemli eseridir.
Mutlaka bilmemiz gerekir.
Halide Nusret, Zorlu, Tuna bakın kadın yazarların annesi olarak bilinir.
Önce aşk şiirleri yazar, sonra yurt sevgisine ve tarih bilinci gibi temalara yönelir.
Milli edebiyatın genel özelliği.
Bakın milli edebiyat anlayışını sürdürenler bir kere hece ölçüsü kullanmışlardır.
Ama serbest tarz yazanlar da aynı.
Mesela Arif Nihat Asya da olduğu gibi mutlaka olacaktır.
Özellikle de hüzün dolu lirik şiirleri kaleme aldığını bileceğiz.
Şiirlerinde Anadolu'yu yakından tanıyan bir insanın duyarlılığı vardır.
Bakın şiirlerine baktığımızda hakikaten Anadolu'ya hakim bir şair profili çizmektedir.
Özellikle de bakın halk şiiri kaynaklarından faydalanmıştır.
Peki hangi eserlerini bileceğiz?
Bakın Geceden Taşan Dertler, Yayla Türküsü, Yurdumun Dört Bucağı ve Ellerim Bomboş şairimizin önemli eserleridir.
Şükrü ve Nihal Başar, bakın milli edebiyat anlayışını yansıtan diğer önemli kadını sanatçımız.
Eserlerinde, özellikle de kadınların sorunu ve yurt sorunları bakın önemli.
Yani sadece kadın sorunları değil, milli edebiyat anlayışı olduğu için yurt sorunları olacak.
Özellikle aşkı işleyecek.
İlk şiirlerinde Tevfik Fikret'in etkisiyle aruz kullandığını görüyoruz.
Tabi daha sonra da milli edebiyat anlayışından etkilenir ve hece ölçüsüne yönelmiştir.
Özellikle de şiirlerine baktığımızda romantik duyguları işlediğini.
Sanat yaşamının son dönemlerinde de realizm ve doğru bir geçiş yaptığını yine burada ifade etmeliyiz.
Bakın gayya şile yolları, hazan rüzgarları, yıldızlar ve gölgeler önemli eseridir.
Mutlaka bilmemiz gerekir.
Bedri Rahmi Eyüboğlu Şunu bakın.
Halk edebiyatının masal, şiir, deyiş gibi türlerine karşı duyduğu hayranlık şiirlerine yansır.
Özellikle bakın halk edebiyatı kaynakları önemli bakın.
Tabii bunun yanında serbest ölçüyü kullandığını söyleyeceğiz.
Şiirlerinin yanında aslında kendisinin resim çalışmalarının olduğu bir ressam olduğunu da ifade edebiliriz.
Özellikle de Pir Sultan Abdal ve Karacaoğlan geleneğinden etkilenmiştir.
Resimle şiiri bakın çok önemli birleştirmiş.
Görselliği ve renkleri ön plana çıkarmıştır.
Şiirlerinde halk şiiri ile modern şiiri bir arada kullanmış, yaşama sevinci, sosyal sorunlar ve insan sevgisi onun şiirlerinde ele aldığı konulardır.
Bakın önemli eserlerine dikkat!
Karadut Kara Tutun, Çatal Karam Çingene Şarkı olarak da söylendi daha sonra.
Dol Kara, Bakır, Dol Yaradan'a Mektuplar, Tuz ve Yaşadım onun önemli eserleridir.
Bu sanatçıların dışında bakın Niyazi Yıldırım, Gençosman Ağaoğlu, İbrahim, Aladdin Köse, Ali Mümtaz Arolat, Bekir Sıtkı Erdoğan ve daha önce de milli edebiyat akımı için gördüğümüz, hatta saf şiirde gördüğümüz yine Ahmet Kutsi Tecer'in, Kemalettin Kamunun, Orhan Şaik Gökyay, Behçet Kemal, Çağlar Zeki, Ömer Defne ve Ömer Bedrettin Uşaklıgil de bu anlayış doğrultusunda eser veren sanatçılar içerisinde gösterebiliriz.
Ve konumuz ile ilgili isterseniz örnek sorumuza geçelim hemen.
Şimdi ne demiş?
Yukarda numara alınmış özelliklerden hangileri milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairlerin özelliklerinden değildir.
Bakın dikkat değildir.
Hemen bakalım.
Birinci maddemiz ulusal konuları ve duyguları ön plana çıkarmışlardır.
Ulusal kastımız nedir?
Millidir.
E tabii ki de milli edebiyat zayıf bir anlayış olduğu için ulusal konuların işlendiğini söyleyebiliriz.
Türk diline büyük önem vermiştir.
Tabii bu arada bakın eleme usulünü yapabiliriz.
Bir numaralı ifade doğruysa ben o zaman A seçeneğini ve B seçeneğini bakın ederim ve Türk diline gerçekten büyük önem vermişlerdir.
O zaman 2 numaralı ifade de doğrudur.
Ben 2 numaralı ifadenin de olduğu C seçeneğini ederim.
Sanat için şiir anlayışını benimsemişlerdir.
İşte bakın burada bir yanlışlık var.
Çünkü milli edebiyat anlayışını sürdüren sanatçıların sanat değil de toplum için toplumu eğitmek, özellikle de Anadolu sorunlarını anlatmak için şiirlerini yazmıştır.
O zaman 3 numaralı ifade yanlıştır.
Yani cevabımız ın içerisinde üçün olması lazım.
Bakın eğer seçeneğini eledim.
Cevabım D.
Ama 4 numaralı ifadeye bakıp emin olmam lazım.
Şiirlerinde ölçü, kafiye gibi ögeler ikinci plandadır demiş.
Hayır, ölçü mesela hece ölçüsü kullanılmış.
Kafiye, redif var.
Elbette ki Servet şiiri yazanlar var ama ölçü kafiyeli.
Birçoğu kesinlikle öteleme miş.
Işlemişler.
O zaman 4 numaralı ifade de yanlış bir ifadedir cevabının zaten çıktı.
Ama beşinci cümle bizden emin olmamız lazım.
Yabancı kökenli sözcüklerin yerine Türkçe karşılıklarını kullanmayı tercih etmişlerdir.
Bu da milli edebiyatçılar için doğru bir ifadedir.
Sıkça Sorular Sorular

 

Necmettin Halil Onan Kimdir?

 

Necmettin Halil Onan (1902-1968), Türk şair ve yazar. Türk edebiyatının Garip akımı şairleri arasında yer alır.

Necmettin Halil Onan, 1902 yılında İstanbul'da doğdu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümünden mezun oldu. Garip akımının önde gelen şairleri arasında yer aldı ve bu akımın kurucularından biri olarak kabul edildi.

Onan'ın şiirleri, Garip akımının özelliklerini taşır. Dilde sadelik ve yenilik, konularda gündelik hayatın unsurları, biçimde serbestlik ve özgünlük gibi özellikleri taşıyan şiirleri, edebiyat dünyasında büyük yankı uyandırdı. Ayrıca ölçüsüz şiirler yazdı ve Türk şiirinde serbest nazımın kullanılmasını yaygınlaştırdı.

Onan, şiirlerinde toplumsal konulara da yer verdi. Şiirlerinde genellikle insanın iç dünyasını ve hayata dair duygularını işledi. Ayrıca, "Yeni Türk şiiri" olarak adlandırılan akımın birçok şairi gibi, milliyetçilik, bağımsızlık ve Atatürk devrimlerine olan bağlılığını şiirlerinde dile getirdi.

En önemli eserleri şunlardır: Çakıl Taşları, Bir Yudum Daha.


Halide Nusret Zorlutuna Kimdir?

 

Halide Nusret Zorlutuna (1901-1984), Türk yazar ve öğretmen. Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının önemli isimlerinden biri olarak kabul edilir.

Halide Nusret Zorlutuna, 1901 yılında İstanbul'da doğdu. Öğretmen olarak görev yaptığı dönemlerde edebiyatla ilgilenmeye başladı ve roman, hikaye, deneme gibi farklı türlerde eserler verdi. Eserlerinde toplumsal sorunlara ve kadın haklarına değindi.

Zorlutuna'nın eserlerinde, kadının toplumsal hayattaki yerine dair mesajlar verilir. Romanlarındaki kadın karakterler genellikle güçlü, özgür ve bağımsız kişiliklerdir. Ayrıca, Zorlutuna'nın eserlerinde toplumsal sorunlara da yer verildi. Eserlerinde işçi sınıfının, köylülerin ve yoksulların yaşam koşulları ele alınır.

En önemli eserleri şunlardır: Geceden Taşan Dertler, Yayla Türküsü, Yurdumun Dört Bucağı.


Şükufe Nihal Başar Kimdir?

 

Şükufe Nihal Başar (1896-1973), Türk yazar, şair ve çevirmen. Türk edebiyatı tarihinde önemli bir yere sahiptir.

Şükufe Nihal, 1896 yılında İstanbul'da doğdu. Edebiyat ve sanata olan ilgisi küçük yaşlarda başladı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'nde edebiyat eğitimi aldı. Ardından öğretmenlik yaparken, edebiyat çalışmalarına devam etti.

Başar, şiir ve öykü yazmanın yanı sıra, çeviri de yaptı. Fransız edebiyatından çevirdiği eserlerle de tanınır. Kendisi de birçok eserini Fransızcadan Türkçeye çevirdi. Eserlerinde, kadınların toplumsal hayattaki durumlarına ve günlük hayatın gerçeklerine yer verdi.

Şükufe Nihal, Türk edebiyatında kadın yazarların öncüsü olarak kabul edilir. Eserleri günümüzde de okunan ve değerli kabul edilen eserler arasında yer almaktadır.

En önemli eserleri şunlardır: Gayya, Şile Yolları, Hazan Rüzgarları, Yıldızlar ve Gölgeler.


Bedri Rahmi Eyüboğlu Kimdir?

 

Bedri Rahmi Eyüboğlu (1911-1975), Türk ressam, yazar ve şairdir. Türk modern sanatının önemli isimlerinden biridir.

Eyüboğlu, 1911 yılında İstanbul'da doğdu. Babası, Türk edebiyatının önemli isimlerinden Cenap Şahabettin'dir. Eyüboğlu, ilk eğitimini İstanbul Erkek Lisesi'nde aldı ve ardından Mimar Sinan Güzel Sanatlar Akademisi'ne girdi. Burada resim ve heykel eğitimi aldı.

Bedri Rahmi Eyüboğlu, Türk edebiyatı ve sanatı için büyük katkılar sağlamış bir sanatçıdır. 1975 yılında hayatını kaybetmiştir.

En önemli eserleri şunlardır: Karadut, Dol Karabakır Dol, Yaradana Mektuplar, Tuz, Yaşadım.


NOT: Bu sanatçıların dışında Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu, Ali Mümtaz Arolat, Bekir Sıtkı Erdoğan ve daha önce gördüğümüz Ahmet Kutsi Tecer, Kemalettin Kamu, Orhan Şaik Gökyay, Behçet Kemal Çağlar, Zeki Ömer Defne, Ömer Bedrettin Uşaklıgil gibi isimleri de bu anlayış doğrultusunda eser veren sanatçılar arasında gösterebiliriz.

Milli Edebiyat Anlayışını Yansıtan Şiir
Milli Edebiyat Anlayışını Yansıtan Şiir Temsilcileri 1 / 1
Milli Edebiyat Anlayışını Yansıtan Şiir Temsilcileri
Milli Edebiyat Anlayışını Yansıtan Şiir Temsilcileri