Cumhuriyet Dönemi’nde Saf Şiir Anlayışı Temsilcileri

Saf şehir sanatçılarına devam ediyoruz.
Cahit Sıtkı Tarancı dayız tabii.
Ölüm şairi olarak tanır aslında.
Ölüm korkusu ve yaşama sevinci Cahit Sıtkı nın şiirlerinde aslında iç içedir.
Özellikle şiirlerini bakın, ahenkli bir biçimde ve konuşma diliyle yazmıştır.
Tabii saf şiirlerin özelliği sanat sanat anlayışı.
Yine Cahit Sıtkı da da vardır.
Dörtlük Nazım birimini birçok şiirinde kullanmış.
Ama tabii bunun yanında dokuzlu onlu on birli CE ölçülerinde kullandığını söyleyebiliriz.
Aynı zamanda serbest nazım da kullanmıştır.
Bakın kendisi diğer saf seyirciler de olduğu gibi sembolizm akımından etkilendiğini söyleyebiliriz.
Ve Cahit Sıtkı ya göre şiir.
Bakın şurası çok önemli kelimelerle güzel şekiller kurma sanatıdır.
Emen bakın işaret dedi.
Peki hangi eserlerimiz önemli?
Bakın ömrümde sükut.
35 yaş.
Yaş 35.
Yolun yarısı eder.
Dante gibi ortasındayız ömrün.
Delikanlı çağımızdaki cevher.
Yalvarmak ya kaçmak nafile.
Bugün gözünün yaşına bakmadan gider şak haklarıma kar adı.
Ne var benim mi?
Allah'ın bu çizgili yüz ya ya gözler altındaki mor halkalar.
Neden böyle düşman görünüyorsunuz?
Yıllar yılı dost bildiğin aynalar diye devam ediyor bakın.
Düştüğü En güzel şiirini, eserini ve yine daha sonra tüm eserlerinin toplandığı bütün şiirleri şiir kitabı olarak daha sonra çıkmıştır.
Evet, saf şiire devam ediyoruz.
Bakın yine önemli bir sanatçımız dayız.
Ahmet Muhip Dıranas Bakın bir kere şiirlerinde aşk önemli bir yer tutar.
Kesinlikle bileceğiz aynı zamanda.
Bakın doğayı ve ölümü de şiirlerinde işlemiştir.
Özellikle de ölçü ve uyak sıkı sıkıya bağlı kalmıştır.
Bakın ses ve ahengi önem vermiştir.
Tabii ki hece ölçüsünün daha çok duraksız halini kullanmıştır.
Baktığımızda kendisinin yani diğer saf şiire bağlı sanatçıların birçoğunda olduğu gibi halk şiiri geleneğinden faydalandığını söyleyebiliriz.
Ve sembolizm akımı aynen diğerlerinde oluyor.
Özellikle bu adlar sembolizm akımının ilkelerine bağlı kalmışlardır ve bu Adrian Ahmet Muhip Dıranas ın etkilendiğini söyleyebiliriz.
Bakın en ünlü şiirleri Fahriye Abla, ne güzel komşumuzdur, sen Fahriye Abla ol, video kar serenat onun en tanınmış şiirleri dir.
Bakın ve kendisi bakın ne diyor Şiirle ilgili şiir, kelimelerle dördüncü bir boyut yaratma çabasıdır.
Şiirin amacı insandır görüşünü dile getirmiştir.
İnsanın iç dünyasını, aklın önemli tarih, metafizik, doğa gibi temaları da yine lirik bir söyleyişle dile getirmiştir.
Peki hangi eserlerini bileceğiz?
Tabi ki şiirleri yine onun önemli eseridir.
Bakın bileceğiz.
Bunun yanında tabi kırık sazı unutmayalım ki kırık saz da bakın.
Dikkat edersek Tevfik Fikret'in 62 şiirini sade eleştirildiğini görebiliyoruz.
Ve Asaf Halet Çelebi.
Diğer saf şiir öz şiir temsilcilerimizden dir ve önemli bir isimdir.
Bakın Türk şiirinde bakın dikkat!
Modern gelenekçi anlayışın temsilcisi olmuştur.
Özellikle de doğu batı kültürlerini bağdaştıran RAK, ilhamını Asya tasavvuf ve dinler tarihinin ünlü kişilerinden, eski doğu medeniyet ve masallarından alan egzotik şiirleriyle tanınır.
Demek ki Doğu'ya, Asya, Doğu'ya, Doğu medeniyetine bağlı bir sanatçımız dır diyebiliriz.
Gazeller ve rubai İleri'nin olduğunu bilelim.
Bunun yanında bakın çok ilgi serbest.
Nazım şiirleri de var ve bakın nasıl bir fikre sahip kendisi.
Dünyada ne kadar şiiri varsa o kadar şekil vardır fikrini savunuyor.
Özellikle ölçü ve kafiye ye sıkı sıkıya bağlandığını.
Söyleyemeyiz.
Zaten bunu kendisi de doğru bulmamıştır.
Bakın ve kendisinin o mistik tarzından dolayı sezgi şairi olarak anıldığını da mutlaka not etmeliyiz.
Bizim bakın bizim harf demek harf çilek led turizm akımından etkilenip harflere özel anlamlar yüklemiştir ve şiirlerine baktığımızda bakın yokluk, ölüm, sonsuzluk madde, ruh ilişkisi gibi temaları işlemiştir.
Şiirlerinde kesinlikle bir anlam kaygısı yoktur.
Özellikle de şiirlerin, sözcüklerin çağrışım gücüne ve bakın duygu değerine önem verir.
Peki eserlerimiz neler?
İsterseniz eserlerini de söyleyip dersimizi noktalayalım.
He lam Elif, O Mami Pad Mefhum Bizim Asaf Halet Çelebi neden bizim bilmemiz gereken en önemli eserleridir diyebiliriz.
Sıkça Sorular Sorular

 

Cahit Sıtkı Tarancı Kimdir?

 

Cahit Sıtkı Tarancı (1910-1956), Türk edebiyatının önemli şairlerinden biridir. Edebiyat hayatına şiirleriyle başlayan Tarancı, Türk şiirinde modernist akımın öncülerinden biri olarak kabul edilir.

Tarancı'nın şiirlerinde insanın yalnızlığı, varoluşsal sorgulamalar, doğa sevgisi, toplumsal eleştiri gibi konular işlenir. Şiirleri dil ve anlatım özellikleriyle döneminin edebiyatına yeni bir soluk getirdiği için edebiyat dünyasında önemli bir yere sahiptir.


Ahmet Muhip Dıranas Kimdir?

 

Ahmet Muhip Dıranas (1909-1980), Türk edebiyatının önemli şairlerinden ve yazarlarından biridir. Edebiyat hayatına şiirlerle başlayan Dıranas, Türk şiirinde modernist akımın öncülerinden biri olarak kabul edilir.

Dıranas'ın şiirlerinde insanın varoluşsal sorgulamaları, doğa sevgisi, aşk, yalnızlık gibi konular işlenir. Şiirlerinde kullanılan dil ve imgelemelerle edebiyat dünyasında özgün bir yere sahip olmuştur.

Ayrıca Dıranas, edebiyat alanında şiirlerinin yanı sıra romanlar, öyküler ve denemeler de yazmıştır. Eserlerinde toplumsal eleştiri ve düşünsel konulara da yer veren Dıranas, Türk edebiyatında önemli bir yere sahiptir.


Behçet Necatigil Kimdir?

 

Behçet Necatigil (1916-1979), Türk şair, yazar, eleştirmen, çevirmen ve tiyatro yönetmenidir. İstanbul'da doğan Necatigil, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nden mezun oldu. Daha sonra aynı üniversitede öğretim görevlisi olarak çalıştı.

Necatigil, şiirlerinin yanı sıra eleştiri, deneme ve çeviriler de yazdı. Özellikle Türk şiirinin modernleşmesine katkılarıyla tanınır.

Necatigil ayrıca tiyatro yönetmenliği yapmıştır ve İstanbul Belediye Konservatuvarı'nda öğretim görevlisi olarak çalışmıştır.


Özdemir Asaf Kimdir?

 

Özdemir Asaf (1923-1981), Türk şair, yazar, gazeteci ve çevirmendir. İstanbul'da doğan Asaf, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi'nde öğrenim gördü. Gazeteciliğe başladı ve birçok gazetede köşe yazarlığı yaptı.

Asaf'ın şiirleri, özellikle aşk, insan ilişkileri ve hayatın anlamı gibi konulara odaklanır. Sadelik, anlaşılırlık ve ironik bir üslup kullanmasıyla tanınır.

Özdemir Asaf, Türk edebiyatının en sevilen ve özgün şairlerinden biri olarak kabul edilir. Şiirleri hala çok okunmakta ve sevilerek paylaşılmaktadır.

Cumhuriyet Dönemi’nde Saf Şiir Anlayışı
Cumhuriyet Dönemi’nde Saf Şiir Anlayışı Özellikleri ve Temsilcileri 2 / 2
Cumhuriyet Dönemi’nde Saf Şiir Anlayışı Temsilcileri
Cumhuriyet Dönemi’nde Saf Şiir Anlayışı Temsilcileri