Fecriati Edebiyatı, Milli Edebiyat, Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı

Hoca çağır.
Icraatı, edebiyatı ve özellikleri üzerinde duracağız.
Şimdi Fecri ATI edebiyatı kısa süren bir edebiyat.
1909 1912 yılları arasında.
Şimdi bazı genç sanatçılarımız, özellikle bakın Ahmet Haşim, Yakup Kadri, Refik Halid gibi bu sanatçılarımız bir araya gelerek bir bildiri yayınlıyorlar.
Bakın Türk edebiyatında ilk olarak bildiri yayımlayarak kurulan topluluk fecr i ati topluluğudur diyebiliriz.
Arkadaşlar bildiri yayımlayarak kurulan bir topluluktur.
Peki sanat anlayışları nelerdir?
Şimdi onlara bakalım.
Bir kere sanat farklı.
Diğer edebi topluluklardan insana sanat için, toplum için den farklı olarak sanat şahsi ve muhteşemdir.
Görüşünü benimsemişlerdir.
Arkadaşlar.
Servetin fonuna karşı çıkmakla birlikte bakın aslında servet fonuna karşıdırlar ama bu topluluğun devamı olmaktan da öteye gidememiş şeylerdir.
Özellikle arkadaşlar, sanatçılar Batı'daki edebiyat topluluklarından faydalanmak ve onlarla irtibat kurmak istemişlerdir.
Bakın çünkü gaye amaç olarak batıya açılmak var.
Bakın dolayısı ile bu maddenin önemli olduğunu söyleyebiliriz.
Peki sanatçılar hangi edebiyatı örnek almışlardır?
Ve özellikle de o edebiyatın sembolizm akımı, Fransız edebiyatı arkadaşlar, Fransız sembolü sözler özellikle örnek alınmıştır diyebiliriz ve edebiyatın öneminin halka anlatılması gerektiğini de ne yapmışlardır ileri sürmüşlerdir ve bu dönem için arkadaşlar ağır ve sanatlı bir dil kullanıldığını da yine söyleyebiliriz.
Bakın yetenekli sanatçıları bir araya getirmek istemişlerdir.
Bakın özellikle de Türkiye'de Türk içerisinde yetenekli sanatçıları bir araya getirip onlarla karşılıklı görüş alışverişi yapmak istemişlerdir ve Batı'daki önemli eserleri de yine tercüme etmek Fecri ATI edebiyatının özellikleri arasındadır diyebiliriz.
Geldik milli edebiyat dönemine, arkadaşa.
1911'de Selanik'te Genç Kalemler.
Bakın Genç Kalemler dergisinin genç yazarları tarafından.
Tabii bunlar kim?
Ömer Seyfettin, Ali Canip Yöntem ve Ziya Gökalp arkadaşlar.
Bu yazarlar tarafından ortaya konan bir hareket var.
Bu hareketimizin ismi Yeni Lisan Hareketi.
Bakın bu hareketle birlikte arkadaşlar milli edebiyatın da başlamış olduğunu söyleyebiliriz.
Peki hangi edebiyatı benimsemişlerdir?
Daha doğrusu hangi edebiyattan yanadır halk edebiyatına?
Çünkü milli olmak istiyor.
Milli olmak isteyince ne olacak?
Halka yönelecek halk edebiyatı, şiir biçimlerini kullanacaklar.
Aynı zamanda hece ölçüsünü yine milli ölçü olarak kabul edeceklerdir.
Özellikle de dilde sadeleşme düşüncesi yine yeni lisan, yani milli edebiyatın önemli fikirlerinden, daha doğrusu saf ileri sürdükleri, savundukları düşüncelerden biri arkadaşlar.
Peki Türkçe karşılıkları olan Arapça ve Farsça sözcükler ne olacak?
Arkadaşlar bu Arapça ve Farsça sözcük ve tanımlamaların kullanılmasına karşı çıkmışlardır.
Peki yazı dilinde neyi esas almışlardır?
İstanbul Türkçesini bakın.
Yazı dilinde İstanbul Türkçesi esas alınmış alınmalı demişlerdir.
Peki bunun haricinde arkadaşlar hangi sorunlara değinmiş?
Der.
Toplumsal çünkü halka yenileceği için artık sosyal ve toplumsal sorunlar, yani aslında sanatlarını toplum için yapmak istemişlerdir.
Özellikle de Anadolu ve Anadolu insanının sorunları.
Eserlerde, birçok eserde önemli yer edinmiştir yine gözlem.
Bakın çok önemli gözleme çok önem vermişlerdir.
Tabii toplumsal konuların yanında bireysel konular da işlenmiştir diyebiliriz.
Yani sadece toplumsal konular işlenmiştir dersek yanlış olur.
Elbette ki bireysel konular da işlenmiştir ve halka doğru ilkesi bakın.
Çünkü biz milli bir edebiyat oluşturacağız, halka yöneleceğiz, Anadolu'yu anlatacağız.
Ilkemiz ne olacak?
Halka doğru ilkesi olacak arkadaşlar.
Ve son olarak arkadaşlar.
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı 1923'ten günümüze kadar devam eden bir edebiyat.
Bakın özelliklerine hemen bir göz atalım.
Deneme, gezi, günlük anı, söylev, mülakat gibi türlerin asıl gelişim göstermesi ve yazarlar tarafından kullanılması bu dönemde gerçekleşmiştir.
Evet, elbette ki Tanzimat'la birlikte bu türler var ama asıl gelişimini Cumhuriyet döneminde tamamlamıştır diyebiliriz.
Bakın milli edebiyatla başlayan halka, ilme ve özellikle de halka inince tabii ki Anadolu'yu tanıma çabası.
Bu dönem edebiyatında arkadaşlar ana ilkelerden biridir ve arkadaşlar, edebiyat artık İstanbul sınırlarını tamamen aşmıştır.
Çünkü artık edebiyatta Anadolu vardır.
Bakın öykücü ve romancı larımız Anadolu insanına ve onların sorunlarına yönelmiş.
1930'lu yıllardan sonra özellikle arkadaşlar toplumcu gerçekçi dediğimiz bakın bir dönem bir akım var, toplumcu gerçekçi der.
Bu roman akımının doğması Anadolu yaşamını, sorunlarını gerçekçi bir şekilde yansıtma olanağı sağlamıştır.
Özellikle arkadaşlar Kurtuluş Savaşı eski yeni çatışması, kadın sorunları bakın sıkça işlenmeye başlamış.
Cumhuriyet dönemiyle birlikte yine yanlış batılılaşma tarihi konular Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı içerisinde sıkça işlenen konulardan dır diyebiliriz.
Tiyatroda sosyal ve psikolojik konuların yanı sıra artık köy yaşamına da ağırlık verildiği görülmüştür.
1940 sonrasında ise dar gelirlilerin yaşamı, aile yapısı, kent yaşamı gibi konular ağırlık kazanmıştır.
Şiirlerde halkın kolaylıkla anlayabileceği sade bir Türkçe kullanmaya başlamıştır.
Şiirin biçim ve içeriğinde büyük değişiklikler olmuş, bununla birlikte çeşitli şiir toplulukları da arkadaşlar çıkmaya başlamıştır.
Yani Garip ciler, Toplumcu Gerçekçi ler, İkinci Yeni ciler gibi şiir topluluklarında yine bu dönemde ortaya çıktığını söyleyebiliriz.
Aşağıdaki edebiyat dönemlerinden hangisiyle ilgili kavramlar dizisi yukarıda verilmemiştir, hemen bakalım.
Birinci ifademizi sone üzerime attırıyor ve patrona siz arkadaşlar, bunlar ilk olarak Servet i Fünun dönemi edebiyatı içerisinde görülüyor.
Yani özellikle Batı'dan alınan tarz ayrımı, hatrı yol ve balat gibi nazım şekilleri edebi akım olarak da parasız.
Özelikle Tevfik İleri'nin öncülüğünde.
Yani önderliğini yaptığı diyelim Parmaksız akımının Servet i Fünun edebiyatında olduğunu söyleyebiliriz.
Kölelik, cariye lik, yanlış batılılaşma ve romantizm hangi dönemde var arkadaşlar?
Kölelik ve cariyelerin biz Tanzimat edebiyatında işlendiğini özellikle.
Hem Ahmet Mithat ın eserlerini hem işte mesela Services romanında bunu görmek görmekteyiz.
Yanlış Batılılaşma yine hem Ahmet Mithat, hem Namık Kemal'de hem Recaizade de görülen bir konudur.
Romantizm.
Yine genel itibariyle Recaizade Mahmud'un araba sevdasını saymazsak, romanlarda romantizm akımının ön planda olduğunu söyleyebiliriz.
Mazlum'un mahlas hamsi, aruz ölçüsü hemen bize neyi çağrıştırıyor?
Tabi ki de Divan edebiyatını bakın baksı.
Ozan, şaman ve hece ölçüsü.
Baksı.
Ozan Şaman, İslamiyet öncesi Türk edebiyatı içerisinde şairlere verilen isimlerdi ve bunu da hemen es seçenek ile eş eleştirebiliriz.
Ama yukarda arkadaşlar b seçeneğinde ki milli edebiyatla ilgili herhangi bir ifadeye rastlamıyoruz.
Dolayısıyla cevabımız B olacak.
Sıkça Sorular Sorular

Fecriati edebiyatı özellikleri nelerdir?

 

11.sınıf Edebiyat konularından olan Fecriati edebiyatı, Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemlerinde ortaya çıkan bir edebiyat akımıdır. Fecriati edebiyatı, aşırı romantik ve mistik öğeler içerir ve çok yoğun bir duygusal ifadeye sahiptir. Bu edebiyat akımının özellikleri arasında aşk, özlem, acı, hayal kırıklığı, melankoli ve umutsuzluk gibi duyguların ağır basması, şiir ve hikâyelerde abartılı ifade tarzı, aşırı bir estetizm ve formculuk önceliği bulunur. Ayrıca, Fecriati edebiyatında Osmanlı İmparatorluğu'nun dağılma süreci ve toplumsal değişimlerin etkisi de görülür.


Fecriati sanatçıları kimlerdir?

 

Fecriat sanatçıları arasında şunlar bulunur: Nâzım Hikmet, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Cemal Süreya, Özdemir Asaf, Ahmet Arif, Orhan Veli Kanık.


Milli edebiyat dönemi nasıl başlamıştır?

 

1911’de Selanik’te Genç Kalemler dergisinin genç yazarları tarafından ortaya konan Yeni Lisan hareketiyle başlamıştır.


Milli edebiyat dönemi özellikleri nelerdir?

 

  1. Milliyetçilik: Milli Edebiyat dönemi yazıları, Türk milliyetçiliğinin ve Türk kültürünün vurgusunu yapar.
  2. Türkçülük: Milli Edebiyat dönemi yazıları, Türkçenin gelişmesine ve Türk kültürünün zenginleşmesine katkıda bulunur.
  3. Toplumsal Değişim: Cumhuriyet dönemi sosyal ve ekonomik değişimlerinin etkileri Milli Edebiyat dönemi yazılarında görülür.
  4. Şiirsel ve Duygusal İfade: Milli Edebiyat dönemi yazıları, şiirsel ve duygusal ifadeye öncelik verir.
  5. İçerik Otoritesi: Milli Edebiyat dönemi yazıları, Türk kültürüne ve tarihine dayalı konuları ele alır.
  6. Modernleşme: Milli Edebiyat dönemi yazıları, Türk toplumunun modernleşmesine yönelik görüşler sunar

Milli edebiyat dönemi yazarları kimlerdir?

 

Milli Edebiyat dönemi yazarları arasında şunlar bulunur: Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Halide Edip Adıvar, Refik Halid Karay, Mehmet Akif Ersoy, Ahmed Hamdi Tanpınar, Rıfat Ilgaz.


Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı özellikleri nelerdir?

 

  1. Laiklik ve Demokratik Değerler: Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı, laik ve demokratik değerlere öncelik verir.
  2. Toplumsal ve Kültürel Değişim: Cumhuriyet dönemi Türk toplumunun hızlı değişen sosyal ve kültürel yapısının etkisi Türk edebiyatında görülür.
  3. Duygusal ve Düşünceli İfade: Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı, duygusal ve düşünceli ifadeye öncelik verir.
  4. Modernleşme: Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı, Türk toplumunun modernleşmesine yönelik fikirler sunar.
  5. Kültür ve Sanat Çeşitliliği: Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı, farklı kültürlerin ve sanatların etkisini içerir.

Cumhuriyet dönemi yazarları kimlerdir?

 

Cumhuriyet dönemi Türk yazarları arasında şunlar bulunabilir: Orhan Pamuk, Yaşar Kemal, Adalet Ağaoğlu, Ahmet Hamdi Tanpınar, Aziz Nesin, Can Yücel, Falih Rıfkı Atay, Nâzım Hikmet, Oğuz Atay, Ömer Seyfettin, Refik Halid Karay, Tanpınar ve Ziya Osman Saba.

Türk Edebiyatının Tarihi Dönemleri
Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı 2 / 2
Fecriati Edebiyatı, Milli Edebiyat, Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı
Fecriati Edebiyatı, Milli Edebiyat, Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı